Mijn project - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van LisannenaarCambodja - WaarBenJij.nu Mijn project - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van LisannenaarCambodja - WaarBenJij.nu

Mijn project

Blijf op de hoogte en volg

11 December 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

Inmiddels zitten mijn eerste drie werkweken er al weer op in Cambodja, hoog tijd dus voor een nieuw blog :P

De eerste dagen op mijn project waren flink vermoeiend, maar vooral heel erg leuk! In de ochtend komt er een groep kinderen, en in de middag weer een andere groep. Dit omdat de kinderen in Cambodja alleen in de ochtend óf in de middag naar de state school gaan, wegens gebrek aan capaciteit. Zij komen dan voor twee uur les waarvan ik één uur regel. Ik heb grade 1, kinderen van 5 en 6 jaar en ze zijn zo leuk! De kinderen zijn met de meest simpele dingen super enthousiast te krijgen, zo leuk om te zien dat dat ook kan. En inmiddels zit ik aardig in het ritme en zijn mijn werkdagen behoorlijk relaxt, waardoor ik er volop van kan genieten.

Het community centre waar ik werk is behoorlijk verschillend van wat ik gewend ben in Nederland. Zo heeft het klaslokaal bijvoorbeeld geen muren. We hebben een dak, een vloer van cement en een hekje eromheen. De kinderen zitten op plastic stoeltjes en van een prullenbak hebben ze nog nooit gehoord. Puntenslijpsel en afgeknipte restjes papier worden gewoon op de grond gegooid en na de les zo het lokaal uit geveegd. Tanden poetsen, daar heb je toch geen wasbak voor nodig? Huppatee, gewoon in het gras naast het lokaal. No problemo. Er wordt hier zo makkelijk over alles gedacht. Er liepen laatst twee kippen het lokaal binnen tijdens de les, niemand die er aandacht aan besteedde, behalve ik. Ik lag dubbel en zat te balen dat mijn telefoon in het kluisje zat en ik dus geen foto kon maken haha. Nog een ander ding wat compleet anders is is hoe de dag wordt gestart. De kinderen gaan mediteren, een paar minuten stil staan met je handen in elkaar en je ogen dicht. Daarna zegt de teachter 'open your eyes' en blairen de kinderen in koor 'good morning teachter'. Teacher: 'Goodmorning, how are you today? Kids: 'I'm fine, how about you? Teacher: 'I'm good, thank you'. Kids: 'Thank you teacher'. En vervolgens wordt het hele riedeltje herhaalt met mijzelf in de rol van teacher. Dit zegt zo veel over de manier hoe scholen werken hier in Cambodja. Heel veel is gewoon dat de leerkracht iets zegt, en dat de kinderen dat dan na zeggen. In koor, allemaal ingestudeerd zeg maar. Wat mij hier wel aan stoort is dat de kinderen dus moeten zeggen 'I'm fine' en ze niet echt kunnen zeggen dat ze een keer een wat mindere dag hebben ofzo. Maargoed, dat is nou eenmaal het systeem in Cambodja.

Buiten het project om doen we in het weekend ook veel leuke dingen! Zo ben ik vorige week naar de floating village en het Tonlé Sap meer geweest. Superleuk en een prachtige zonsondergang gezien op het meer. Gister een zipline parcours gedaan en vandaag naar Angkor Wat geweest waar we onder andere de zonsopkomst gezien hebben, zo prachtig mooi!

Afgelopen vrijdag was ik jarig, en ik ben echt ontzettend verwend :) 'S ochtends vroeg werd er op mijn deur geklopt en kwamen Tara, Nadine en Janna aangezet met een taart, zo lief!!! Vervolgens tijdens het avondeten werd er ineens keihard happy birthday gedraaid in het restaurant en kreeg ik nog een taartje, haha. Daarna zijn we met iedereen naar een rooftop bar geweest. Mijn superlieve vriendinnen hebben me echt een onvergetelijke verjaardag bezorgd :)

En morgen weer aan de slag op mijn project. Ik ga nog even mijn les voorbereiden en dan vroeg naar bed vanavond, want vanochtend ging de wekker al om 4 uur haha. Voor volgend weekend staan er ook weer leuke dingen op het programma, genoeg te beleven hier dus :)

Xx

Ps. Voor foto's, zie Facebook!

  • 11 December 2016 - 10:56

    Andrea:

    Wauw, te gek allemaal.
    Ik ben zo trots op je!

  • 11 December 2016 - 10:56

    Andrea:

    Wauw, te gek allemaal.
    Ik ben zo trots op je!

  • 11 December 2016 - 10:56

    Andrea:

    Wauw, te gek allemaal.
    Ik ben zo trots op je!

  • 11 December 2016 - 10:58

    Andrea:

    Sorry, 3x met dezelfde reactie reageren is ook wat overdreven. Ik was natuurlijk weer eens te ongeduldig.
    Liefs, mama

  • 11 December 2016 - 11:39

    :

    Hahaha mam, geeft niets hoor :P
    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 December 2016

Mijn project

20 November 2016

Het begin van mijn Cambodja avontuur

Actief sinds 01 Okt. 2016
Verslag gelezen: 576
Totaal aantal bezoekers 1196

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: